Dryneedling

Dryneedling Wat is dry needling?
Dryneedling is een nieuwe behandelmethode van binnen de fysiotherapie en is erkent door de KNGF.
De methode is overgekomen uit Canada en Amerika en wordt daar al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie.
Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.
Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

“Deep Oscillation bij Episiotomie (“Epi”) De Deep Oscillation is een nieuwe behandelmethode die het weefselherstel bespoedigd en pijn verminderd.
Er wordt een elektrostatisch veld opgewekt dat leidt totzeer diep doordringende trillingen (tot 8 cm diepte) in
het behandelde gebied. Het weefsel wordt als het ware grondig “gemasseerd”, en het natuurlijke herstelprocessen
komt sneller op gang. De behandeling is pijnvrij en kan door elke therapeut van ’t Centrum Fysiotherapie en
Oedeemtherapie worden uitgevoerd. Thuisbehandeling is mogelijk. De behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar
als je aanvullend verzekerd bent).”

Dryneedling: niet hetzelfde als acupunctuur.
Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet.
Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam.
Bij Dry needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee kortdurend in de spier
wordt geprikkeld.
Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zogenaamde ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.Dryneedling

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt.
De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
• bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
• verminderde kracht in de betrokken spier(en)
• pijnontwijkend gedrag; u gaat ‘anders’ bewegen
• tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?
• Acuut moment: bijvoorbeeld door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
• Chronisch: bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS.
• Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld bij gips, brace of een sling.
• 'Slappe' ligamenten in bijvoorbeeld enkels en/of knieën.
• Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
• Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie.
• Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints.
Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.
Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet.
Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan.
Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen.
Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost dry needling?
Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling.
Indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, vallen ook de kosten voor dry needling hieronder.

Registratie
De praktijk is op de website www.dryneedling.nl geregistreerd wat betekend dat de fysiotherapeuten voldoen aan alle eisen om dry needling veilig en kundig toe te passen.
Christel Gremmen heeft in 2008 het certificaat voor de cursus Extremiteiten behaald,
in 2010 het certificaat voor de cursus Wervelkolom en in 2012 voor de Masterclass
Kaak en hoog cervicaal.
Alle fysiotherapeuten binnen onze praktijk kunnen Dry Needling toepassen of zijn hiervoor in opleiding.